Garantier är där för att det kännas tryggt för dig som kund och som bevis för att säljaren litar på produkten som säljs. Garantier är inte en lagbunden rätt, det är upp till företaget att erbjuda garanti eller inte. Hur fungerar dem och vad ska du tänka på?
För företag
Som företag kan du registrera dig som avtalskund på många onlineshoppar, BBGruppen som säljer lås och beslag är ett bevis på detta. Du får då möjligheten att göra företagsbeställningar och köpa varor exklusive moms. Innan du sätter gång gäller det att du läser på om garantin för företagskunder för dessa skiljer sig gentemot privata kunder. Det är exempelvis svårare att returnera varor under ett visst värde. Många företag sätter en gräns och godtar inte returer under 500 kronor eller ibland ännu högre belopp. För större beställningar krävs ofta en offert och dessa är giltiga i 30 dagar. Garantin ska vara tydligt utskriven samt hur du reklamerar eller hur du ska göra när du vill yrka på garantin. I det stora hela brukar dessa saker handla om större ledtider då det oftast handlar om stora beställning värt hundratusen eller kanske mer.
För privatpersoner
Som privatperson har du alltid rätt att se priser inklusive moms, du kan inte handla utan att betala momsen. Det är företaget som bestämmer om de ska erbjuda en garanti eller inte, du ska också få skriftlig information om vad garantin innefattar och ej. Men även om du inte hittar någon sådan information, har du alltid rätt att berätta om brister och fel som du tycker de ska ersätta. Om du är osäker på en vara ska du alltid läsa genom den erbjudna garanti. Hos en del företag kan de skryta om sina långa garantin, men läser du det finstilta kan det vara så att garantin inte skyddar mot någonting förutom direkta fel vid leverans. Läs gärna på Hallå Konsument om garantin och konsumentskyddslagen så du vet vilka rättigheter du har när du köper produkter i butik eller online.